Asiakastarinat

Halvan hinta -kampanja

Asiakas: Finlayson
Vuosi: 2019

 

Finlayson halusi osoittaa herättelevän kampanjan avulla, miten helppoa vastuuttomuus on kodintekstiilien valmistajalle. Yritys teetti myyntiin rajoitetun erän halvimpia mahdollisia pussilakanoita – lakanoita, joiden tuotannossa on mitä todennäköisimmin käytetty lapsityövoimaa, pakkotyötä sekä haitallisia kemikaaleja. Samaan aikaan tuotettiin myös erä lakanoita Reilun kaupan puuvillasta, ja molemmat pussilakanat laitettiin kampanjan ajaksi myyntiin rinnakkain.

 

Halvan, mutta vastuuttoman lakanan tuotantotarinan tueksi ostajille näytettiin Vallilan Vaaran yhdessä Infinen kanssa tuottama video, jossa kerrotaan mikä on halvan tekstiilin todellinen hinta. Kuluttajia heräteltiin näin konkreettisella tavalla ostamaan kestävämmin tuotettuja tekstiileitä ja vaatimaan tietoa tuotteiden vastuullisuudesta.

”Nukumme jatkuvasti lakanoissa, jotka ovat halpoja, mutta mahdollisesti valmistettu lapsityövoimalla. Kuluttaja ei näe, mitä välinpitämättömyys ostopäätöksissä tarkoittaa tuotteen valmistukseen osallistuneille. Tämän halusimme tuoda näkyväksi”, kuvaa Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila.

 

Kampanja herätti laajasti keskustelua ja teki näkyväksi tuotannon arvoketjuun liittyviä vastuullisuusongelmia. Kampanjan viestissä tiivistyi äärimmäisen esimerkin kautta myös Infinen toiminnalle keskeinen ajatus kuluttajan vastuusta: Jokaisella on aina valta valita vastuullisesti. 

Reilun kaupan ekosysteemi
– kampanjakonsepti ja strategia

Asiakas: Reilu kauppa ry
Vuosi: 2019

Reilu kauppa muodostaa yhteistyökumppaneineen Suomen suurimman vastuullisen liiketoiminnan yhteenliittymän. 20-vuotisjuhlavuottaan viettävä järjestö halusi kasvattaa Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden myyntiä, tehdä näkyväksi Reilun kaupan vaikutuksia sekä tuoda kumppaniverkostoaan – Reilun kaupan ekosysteemiä* – entistä tiiviimpään ja aktiivisempaan yhteistyöhön. Infine suunnitteli näiden tavoitteiden pohjalta konseptin ja strategian, jonka ympärille rakennettiin uutta mediaa ja tapahtumia sekä kehitettiin verkoston toimintamalleja. Lisäksi juhlavuoden toimenpiteille määriteltiin kohderyhmät yhdessä mediatoimisto Voiton kanssa

 

Kokoavaksi konseptiksi luotiin yhdessä Reilu kauppa ry:n ja ekosysteemin toimijoiden kanssa “Hyvän kiertokulku” kuvaamaan sitä globaalia, systeemistä haastetta, jota Reilu kauppa pyrkii ratkaisemaan. Konseptissa keskeisessä asemassa oli toiminnan tavoitteiden ja konkreettisten, kestävien vaikutusten avaaminen niin viljelijä- ja tuottajayhteisöjen kuin meidän kaikkien kannalta. Hyvän kiertokulun ympärille rakennettu viestintä havainnollisti kuinka kulutustottumuksilla voidaan luoda pohjaa koko planeetan laajuiselle hyvinvoinnille, minimoida ilmastokriisin vaikutuksia sekä edistää tasa-arvoa.
 

Lakkaa hetkeksi ajattelemasta sitä iänikuista kahvia, vähän kalliimpaa banaania ja viivan alle jääviä lukuja. Mieti sen sijaan, voisitko osallistua maailmanlaajuiseen hyvinvoinnin luomiseen.”

 

Kumppaniverkoston ohella myös kuluttajia haastettiin ajattelemaan arvoketjuja Reilun kaupan manifestilla, jota levitettiin muun muassa kaupungeille ja kunnille suunnatussa julistehaasteessa. Manifestissa muistutettiin jokaisella olevan oikeus ihmisarvoiseen elämään ja kutsuttiin suomalaiset luomaan yhteistä hyvinvointia vastuullisia valintoja tekemällä.

*Reilu kauppa -ekosysteemiin kuuluu sitoutuneiden toimijoiden kautta yhteensä peräti 7 miljoonaa ihmistä kun lasketaan yhteen kaupunkien, kuntien, seurakuntien, koulujen, työpaikkojen sekä jäsenjärjestöjen parissa olevien ihmisten lukumäärä. 

Maailman suurin reilun kaupan kahvitauko

Asiakkaat: Arvid Nordquist, Lidl Suomi, Meira, Paulig, Pelican Rouge & Reilu kauppa ry
Vuosi: 2019

 

Suomalaisista jopa 1,3 miljoonaa suosii Reilun kaupan tuotteita – siksipä vuoden 2019 Reilun kaupan kahvitauon kunnianhimoiseksi tavoitteeksi otettiin ruotsalaisten kaksi vuotta aikaisemmin tekemän osallistujaennätyksen rikkominen. Tempauksella haluttiin lisätä maailman kovimman kahvinjuojakansan ymmärrystä siitä, millaisissa oloissa köyhissä maissa tuotetaan kahvia ja kuinka omilla ostopäätöksillään voi edistää yhdenvertaisuutta ja globaalia hyvinvointia. Samalla haluttiin tehdä myös näkyväksi Reilun kaupan ekosysteemin voima sekä tarjota esimerkiksi kaupungeille ja järjestöille hauska, yhteisöllinen tapa tulla osalliseksi.

 

Reilun kaupan kahvitauko on maailmanennätyskonsepti, jota on järjestetty viime vuosina kymmenissä eri maissa. Suomessa järjestettyjen kahvitaukojen osallistujamäärät ovat olleet vuodesta toiseen maailman kärkeä. Osallistuminen ei edellytä kahvinjuontia, vaan mukaan on voinut ilmoittautua nauttimaan myös mitä tahansa Reilu kauppa -sertifioituja tuotteita.

 

Infine organisoi ja tuotti kampanjan, jonka konsepti palautettiin takaisin sen alkuperäiseen muotoon ja visuaalinen ilme uusittiin täysin. Lisäksi Infine tuotti Reilun kaupan kahvitaukoon liittyen videosarjan, jossa tunnetut kasvot haastoivat suomalaisia mukaan voittamaan yhdessä Ruotsin hallussa olevaa maailmanennätystä.

 

Virallinen ennätys on yhä Ruotsilla, mutta Suomessa tehtiin kaikkien aikojen kotimainen ennätys. Kaikkiaan Reilun kaupan kahvitaukoon osallistui 9.5.2019 yhteensä 80 197 suomalaista. Omia kahvitaukojaan järjestivät lukuisat yritykset, päiväkodit, koulut, kirjastot, kahvilat, ravintolat, hotellit, seurakunnat, terveyskeskukset, kirjastot, yliopistot, ammattiliitot, Marttojen paikallisyhdistykset sekä monet muut paikalliset ja valtakunnalliset järjestöt.

Reilu-lehti

Asiakkaat: Alko, Arvid Nordquist, Ben&Jerry’s, Kesko, Lidl Suomi, Meira, Paulig, S-ryhmä & Reilu kauppa ry

Vuosi: 2019

Reilun kaupan juhlavuoden viestinnän laajalevikkisin media oli REILU-lehti, jossa esiteltiin Reilun kaupan konkreettisia vaikutuksia sekä nostettiin esiin sen parissa työskenteleviä ihmisiä ja yrityksiä. Infine konseptoi ja tuotti julkaisun, sisältö toteutettiin yhdessä Reilun kaupan ekosysteemiin kuuluvien kumppanien kanssa.

 

Lehti julkaistiin Reilun kaupan messujen yhteydessä ja sen jakelu tapahtui Reilu kauppa ry:n jäsenjärjestöjen ja kumppaniyritysten kautta ilmaisjakeluna. Painos oli 430 000 lehteä.

 

Tutustu lehden sähköiseen versioon >

Reilun kaupan messut

Asiakkaat: Altia, Astra Wines, Ben & Jerry's, Kesko, Kespro, Lidl Suomi, Paulig, Pelican Rouge, Pernod Ricard Finland, Reilu kauppa ry & Solera sekä 62 näytteilleasettajaa
Vuosi: 2019

 

Reilun kaupan messut olivat ammattilaistapahtuma, jossa oli mahdollista tutustua erilaisiin Reilu kauppa -sertifioituihin tuotteisiin sekä verkostoitua muiden vastuullisesta ostamisesta sekä tuotevalikoimasta kiinnostuneiden kanssa. Nosturilla järjestettyjen messujen tavoitteena oli kasvattaa Reilun kaupan tuotteiden tarjontaa niin päivittäistavarakaupassa kuin julkisella sekä hotelli- ja ravintolasektorilla. Tapahtuman avulla haluttiin myös lisätä tietoisuutta tuotteiden laajasta valikoimasta. 

 

Messukonseptissa rakennettiin ilmapiiriltään rento, viihtyisä ja elämyksellinen tapahtuma, joka tarjosi erilaisia osallistumisen tapoja kunkin asiakkaan tarpeisiin sopien. Messupäivää rytmittivät lyhyet paneelikeskustelut, jotka käsittelivät vastuullisuutta osana asiakas- ja työntekijäkokemusta sekä kilpailuetua. Ohjelma huipentui Reilu kauppa ry:n eduskuntavaalipaneeliin yritysvastuusta, ihmisoikeuksista ja ilmastonmuutoksesta. 

 

Tapahtumaan osallistui noin 300 vierasta ja runsaat 60 näytteilleasettajaa. Reilun kaupan ekosysteemi oli tavoitteiden mukaisesti monipuolisesti edustettuna kävijöiden joukossa – osallistujia oli kaikista keskeisistä sidosryhmistä. Vieraille tehdyssä palautekyselyssä ilmeni, että suurimmalla osalla kävijöistä motivaatio tapahtumaan osallistumiselle oli nimenomaan Reilun kaupan tuotteiden ostaminen organisaatioon. Toiseksi suurimpana syynä mainittiin kiinnostus vastuullisuutta ja Reilua kauppaa kohtaan.

 

Infine suunnitteli messukonseptin ja vastasi koko tapahtumatuotannosta. Osalle näytteilleasettajista tuotettiin myös heille räätälöityjä osasto- ja keittiöpalveluita avaimet käteen -periaatteella.

20 vuotta Reilua kauppaa Suomessa -tapahtuma

Asiakas: Reilu kauppa ry

Vuosi: 2019

Infine toteutti Reilun kaupan 20-vuotisjuhlan, joka järjestettiin maaliskuussa 2019 Nosturissa. Kumppaniverkoston edustajille suunnattu tyylikäs iltajuhla oli kunnianosoitus yhdessä tehdylle työlle, jonka tuloksena Reilun kaupan tuotteet ovat levinneet osaksi jo yli miljoonan suomalaisen arkea. Tapahtumassa palkittiin Reilun kaupan parissa kunnostautuneita ja sitä tukeneita toimijoita. Katja Ståhlin ja Wallu Valpion juontaman tilaisuuden kunniavieraina tervehdyksensä kävivät jättämässä myös presidentti Tarja Halonen ja tohtori Pentti Arajärvi. Juhlan tarjoilut toteutettiin kokonaan Reilu kauppa -sertifioituja virvokkeita ja ruokatuotteita hyödyntäen.

VIDEOTUOTANnot

Hiilettä Hankoon – minilomalle minipäästöin

Asiakas: Christina Forsgård
Vuosi: 2019

 

Markku haluaa karkuun ilmastoahdistustaan ja päättää lähteä minilomalle Hankoon. Mutta miten sinne pääsee Helsingistä mahdollisimman vähäisin päästöin? Animaatiovideon tavoitteena on tuoda esiin liikenteen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä sekä herättää keskustelua hiilidioksidipäästöjen laskemisperiaatteista.

 

Infine käsikirjoitti ja animoi videon sekä teki siihen tarvittavan hiilidioksidilaskennan.

Sähköilmailu on totta jo tänään

Asiakas: Christina Forsgård

Vuosi: 2019

 

Uusien innovaatioiden myötä vastuullisuuden näkökulmasta aiemmin ongelmallisina nähdyt alat voivat muuttua entistä kestävämmiksi. Yksi näistä aloista on lentoliikenne.

Sähköilmailu mahdollistaa lähes päästöttömän lähimatkailun sekä joustavan ja nopean joukkoliikenteen ilman suuria investointeja infraan.

 

Videolla Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama kertoo sähköilmailusta osana kestävää ja vastuullista ilmastoratkaisua. 

 

Infine suunnitteli ja tuotti videon.

3 skenaariota - kuinka koronakriisistä tullaan ulos?

Vuosi: 2020

Globaali karanteeniaika ja reagointimme koronatilanteeseen antaa ymmärrystä myös siitä, kuinka voimme ennakoida ja hillitä käsillä olevaa ilmastokriisiä. Suomalaisilla on tutkimusten mukaan halu elää ja kuluttaa kestävämmin, mutta tuo tahto ei vielä samassa laajuudessa näy kulutuskäyttäytymisessä. Millaisia toimia nyt tarvitaan?

 

Livekuvitetulla videolla Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko pohtii kolmen skenaarion avulla millainen on yhteiskunta koronakriisin jälkeen. Kuinka kulutus muuttuu, seuraako siitä taloudellista ahdinkoa tai jakautuuko yhteiskunta? 

 

Tuotanto Infine, kuvitus ja editointi Salla Vasenius. Video julkaistiin keskustelunavauksena ja kannanottona koronapandemian tuomiin muutoksiin huhtikuun alussa 2020.

  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle
  • Twitter
  • Instagram

Infine

info@infine.fi

Y-tunnus: 2930948-2

Alppikatu 17, 00530 Helsinki

Sivustollamme käytetään evästeitä. Lisätietoa tietosuojaselosteesta

 

© Infine 2020
 

Taideteokset: Nina Vauhkonen